Motivatie ver te zoeken
Daar zat ik dan, achter mijn laptop, met een to do lijstje van 86 pagina’s en totaal geen motivatie. Soms heb je van die dagen dat het gewoon niet lekker loopt. Dat je even helemaal vast zit en je er gewoon niet uitkomt. Dat gebeurt dan vaak ook net in een periode dat bestellingen maar langzaam binnendruppelen en je ook daar geen blijheid uit kan halen.
Het onderwerp van deze blog is voor mij als ondernemer zo belangrijk! Ik werk met mijn onderneming Sign Your Design grotendeels met werkende moeders. Moeders met een eigen onderneming en soms zelfs nog met een baan ernaast. Dagelijks zie ik deze krachtige vrouwen instorten bij deze dip momenten.
Het valt me op dat veel van deze vrouwen de dipmomenten in hun werk of onderneming gelijk terug spiegelen op hun eigenwaarde. ‘Als mijn bedrijf het niet goed doet, dan zal het wel aan mij liggen.’ Wordt dan gedacht. Van die negatieve gedachte, rolt er weer een andere uit en voor je het weet is het bijna onmogelijk om uit die negatieve sleur te stappen.
Ondernemerschap heeft pieken en dalen
Geloof mij, sinds de start van mijn onderneming vier jaar geleden heb ik ontelbare dipmomenten meegemaakt. Momenten dat ik het niet zag zitten om door te gaan, waarbij ik op het punt stond de handdoek in de ring te gooien. Wat mij toch steeds heeft doen besluiten door te gaan is het volgende.
Een dip in je onderneming is te vergelijken met een bad hair day. Soms zit je haar zonder moeite helemaal fantastisch, andere dagen kan je eraan doen wat je wilt, maar wil het gewoon niet goed zitten. Hoe ga je daar dan mee om? Scheer jij gelijk je hoofd kaal? Ga je dan dagen in de put zitten omdat je haar niet wil lukken? Dat denk ik niet. Je accepteert dat je die dag even wat minder kan met je haar en je gaat zoeken naar kennis om je haar nog beter te kunnen verzorgen, stylen en begrijpen. Zo zal jij steeds minder vaak een bad hair day hoeven mee te maken.
Deze instelling moet je naar mijn mening ook toepassen op jouw onderneming. In plaats van jouw dip direct te herleiden naar jezelf en je eigenwaarde, ga jij je dip analyseren. Waar zou het mis gegaan kunnen zijn? Welke kennis kan ik opdoen om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen? Hoe kan ik zoveel mogelijk leren over mijn klanten en bedrijf om de volgende keer nog sneller de dip om te toveren in een happy dance.
Al vier jaar probeer ik mijn klantenstroom gelijkmatig te krijgen, zodat ik iedere maand ongeveer evenveel inkomen heb. Na vier jaar is me dat nog steeds niet gelukt, niet eens een beetje. Er zitten maanden bij dat ik evenveel omzet draai als 3 andere maanden bij elkaar. Vaak heb ik me hierom druk gemaakt en stortte ik helemaal in als er een rustige periode aan kwam zetten.
Gelukkig sta ik steeds sterker in mijn schoenen en weet ik nu dat ik van alle rustige periodes een zegen kan maken. Door dan juist mijn bedrijf onder handen te nemen. Door te werken AAN mijn bedrijf in plaats van IN mijn bedrijf.
Vergroot jouw eigenwaarde door te zoeken naar meer kennis en mogelijkheden. Want die liggen op het wereld wijde web letterlijk voor het oprapen! Hier zijn nog wat boeken tips die jouw mindset ook een boost kunnen gaan geven op de momenten dat je het nodig hebt, klik op de links om de uitgebreide info te lezen.
- Feel good Doing Business (mijn eigen werkboek voor ondernemers)
- Just fucking do it (mijn persoonlijke favoriet)
Ondernemer worden is niet heel moeilijk, om ondernemer te blijven heb je een hoop wilskracht en doorzettingsvermogen nodig. Ga jij die ondernemer zijn die doorzet en zich niet laat terugslaan door een mindere periode? Alleen dat al zal jou gaan onderscheiden van de massa en ervoor zorgen dat jij gaat komen waar je wilt zijn!
Bedankt voor het lezen van deze blog! Ik zou heel graag willen weten wat je ervan vind, dat kan je hieronder vertellen. Wil je meer over me weten? Bekijk dan de over mij pagina. Veel liefs!